3 tips om je (vrouwen)hart te ontzien
Foto van Eva Jinek

3 tips om je (vrouwen)hart te ontzien

Hartaanvallen komen steeds vaker voor bij vrouwen tussen de 35 en 54 jaar. Dat schrijft The Lily naar aanleiding van onderzoek van de American Heart Association.

3 tips om je (vrouwen)hart te ontzien
3 tips om je (vrouwen)hart te ontzienYaniv Knobel, Unsplash

Een hartaanval wordt nog vaak  geassocieerd met mannen. Toch was 31 procent van de Amerikanen die in 2014 in het ziekenhuis werd opgenomen met een hartaanval een vrouw tussen de 35 en 54 jaar oud. Terwijl dat in 1995 ‘slechts’ 21 procent was.

De Amerikaanse equivalent van de hartstichting, the American Heart Association, roept op jonge vrouwen beter voor te lichten over risicofactoren zoals diabetes en een hoge bloeddruk. Maar er moet ook meer aandacht komen voor de factoren waar minder rekening mee wordt gehouden zoals armoede en stress. Deze factoren blijken vooral bij vrouwen van invloed te zijn op de conditie van het hart.

The Lily geeft drie tips om de kans op een hartaanval te verkleinen voor vrouwen die kampen met veel stress of een hoge bloeddruk.

1. Praat met je arts

Het is belangrijk eerlijk en zonder schroom je hart te kunnen luchten bij een medicus. Laat je niet leiden door angst of ongemak, schrijft The Lily. Heb je last van stress, depressie of een opgejaagd gevoel? Zeg het eerlijk.  

Daarnaast is het verstandig eventuele risicofactoren te onderzoeken. Misschien heb je familieleden met diabetes of een hoge bloeddruk. Of heb je zelf overgewicht. Als je dit weet en je bewust bent van de risico’s, zorgt het dat je meer alert bent op de symptomen.

2. Mindfulness

Laat je hersenen tot rust komen met meditatie of mindfulness. Door dit regelmatig te doen raak je stress kwijt en breng je je hartslag en bloeddruk naar beneden.

Het gaat niet lukken om totaal geen stress te ervaren. En dat moet je ook niet willen, want een beetje stress helpt je met presteren en het halen van deadlines. Maar doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat je realistisch omgaat met je eigen én andermans verwachtingen.

3. Beweeg

Zorg dat je genoeg beweegt. Het ligt misschien voor de hand, maar weten is iets anders dan doen. Lopen, fietsen, yoga. Wat je doet, maakt niet zoveel uit. Door te bewegen breng je niet alleen je bloeddruk naar beneden, het helpt ook tegen stress. Zo sla je dus mooi twee vliegen in één klap.

Lees meer over de tips en het onderzoek via de link hieronder.

Bron: 
The Lily