Nieuwe barbies
Foto van Eva Jinek

Miss Monopoly: een feministisch voorbeeld, of slim staaltje marketing?

We zien het steeds vaker: bedrijven die nieuwe versies van oude spellen of poppen uitbrengen. Een dikkere Ken, barbies met kroeshaar en afgelopen week kwam Hasbro met een nieuwe versie van Monopoly: Ms. Monopoly. Streven bedrijven echt naar meer inclusiviteit, of is het slechts een manier om meer te verdienen? The Guardian zocht het uit. 

Nieuwe barbies
Nieuwe barbies

Het spel kwam al eerder met verschillende versies op de markt: Monopoly voor millennials, Monopoly socialisme, Monopoly Fortnite en ga zo maar door. Bij de nieuwste versie kunnen vrouwen meer verdienen dan hun mannelijke medespelers. Waar mannen 200 dollar ontvangen als ze het startpunt passeren, krijgen vrouwen in deze uitvoering van het spel 240 dollar. 

Waarom zou Hasbro dit doen? "Bij Hasbro streven we via onze producten naar meer gelijkheid en inclusiviteit", zegt woordvoerder Timmins. "Daarom hebben wij deze nieuwste uitvoering gelanceerd: Miss Monopoly. Haar missie is om vrouwelijke ondernemers te supporten."

Die uiting roept nogal wat vraagtekens en tegenreacties op: "Misschien moet Hasbro beginnen met überhaupt toegeven dat het spel Monopoly is bedacht door een vrouw", schrijft Mary Pilon in de The New Yorker

Meer geld verdienen

John Hex Carter is ontwikkelaar van bordspellen. "De intentie van Hasbro is duidelijk: meer geld verdienen", zo stelt hij. Het bedrijf is al met zoveel verschillende versies op de markt gekomen, geld is duidelijk de motivatie, volgens Carter. 

Miss Monopoly volgt een trend die al langer gaande is de spel- en speelgoed industrie. Zo kwam Hasbro eerder met 'Girl Talk' en bracht Mattel allerlei nieuwe versies van Barbie uit.

Nieuwe barbies
Nieuwe barbiesFoto: Facebook

Maar waar dragen die innovaties aan bij? Dát is de grote vraag. Er is natuurlijk iets voor te zeggen om poppen te verkopen die een betere afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Maar hoe zorgt een spel, waarbij vrouwen zonder reden meer verdienen dan mannen, voor een betere positie van vrouwen in de maatschappij? 

Helpt het de vrouwenzaak?
Volgens Carter is dat antwoord duidelijk: niet. Volgens hem werkt deze innovatie vooral frustrerend. "Hoe meer 'feel-bad moments' er in een spel zitten, hoe sneller de speler gefrustreerd raakt. Een medespeler op basis van sekse 40 dollar meer uitbetalen klinkt dus niet echt bevorderlijk. 

Of Hasbro met deze versie zal bijdragen aan empowerment van vrouwen? Dat weet voorlopig niemand. Maar marketingtechnisch heeft het hen in ieder geval veel gebracht: wereldwijd is Miss Monopoly nu al een fenomeen.

Bron: 
The Guardian